Kelas: Tahun 10
Masa: 60 minit
Mata pelajaran: Bahasa Melayu
Bilangan pelajar: 20 orang
Tajuk: Karangan
Tajuk kecil: Karangan Jenis
Peribahasa
Objektif: Pada akhir pengajaran,
pelajar dapat:
a) mencipta dan menulis rangka karangan dengan cara yang
betul.
b) membaca secara ringkas cerita yang dibina dengan
lantang.
Nilai: Prihatin,
yakin diri, bekerjasama, berani, patuh arahan
Pengetahuan sedia ada: a)
Pelajar pernah mendengar tentang Peribahasa ‘Seperti katak di bawah tempurung’
Alat bantu mengajar (ABM): Projektor – power point, kertas berwarna
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
KAEDAH / NILAI / ABM
|
Set induksi
5 minit
|
Gambar rajah yang berkaitan dengan tajuk karangan.
Gambar tentang Peribahasa ‘Seperti katak di bawah tempurung’
|
Guru bertanya kepada pelajar gambar yang mereka lihat.
Guru menerangkan gambar rajah berkenaan.
|
Nilai: prihatin
ABM: power
point
Kaedah: soal jawab, berfikir
|
Langkah 1
10 minit
|
Penerangan secara ringkas tentang Peribahasa ‘Seperti katak di bawah
tempurung’
Penerangan tentang pengajaran yang didapati daripada Peribahasa
‘Seperti katak di bawah tempurung’
|
Guru menerangkan kepada pelajar secara ringkas maksud Peribahasa
‘Seperti katak di bawah tempurung’
Guru bertanya secara terbuka kepada pelajar tentang pengajaran yang
boleh diambil daripada Peribahasa ‘Seperti katak di bawah tempurung’
|
Nilai: prihatin, yakin diri
ABM: power point
Kaedah: penerangan, soal jawab
|
Langkah 2
15 minit
|
Aktiviti berkumpulan:
Membina rangka karangan berbentuk cerita tentang Peribahasa ‘Seperti
katak di bawah tempurung’
Peta minda:
-
Maksud
peribahasa
-
Memperkenalkan
watak
-
Pengembangan
cerita
-
Situasi
-
Konflik
-
Peleraian:
insaf dan pengajaran
|
Guru mengarahkan pelajar membentuk 4 kumpulan dan melantik seorang ketua.
Setiap kumpulan diarahkan membina rangka karangan mengikut kreativiti
mereka.
Setiap kumpulan menulis peta minda dalam kertas yang disediakan oleh guru.
|
Nilai:
Semangat bekerjasama
Kaedah:
menyelesaikan masalah
ABM: power point, kertas berwarna
|
Langkah 3
25 minit
|
Aktiviti berkumpulan:
Kaitkan makna peribahasa dengan cerita berbentuk
naratif.
Cerita mengandungi pengajaran.
|
Guru mengarahkan ketua setiap kumpulan menerangkan
cerita yang mereka buat. Manakala seorang membantu menulis peta minda di
papan tulis.
Guru memilih cerita yang paling sesuai berdasarkan
penegasan tentang pengajaran pada akhir cerita dan menyerlahkan makna
peribahasa tersebut.
|
Nilai:
Semangat bekerjasama, berani, patuh arahan
Kaedah: bercerita
|
Penutup
5 minit
|
Rumusan isi pelajaran
Latihan kerja rumah:
Membina sebuah karangan peribahasa bertajuk ‘Seperti
katak di bawah tempurung’.
|
Guru merumuskan isi pelajaran sambil bersoal jawab
dengan pelajar.
Guru mengarahkan pelajar membuat sebuah karangan
sebagai latihan kerja rumah.
|
Nilai:
Kesungguhan, patuh arahan
|
Disediakan oleh:
Normimiwati bte Momin
2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan